AUTOBLOG.GE

გამონაბოლქვი და ჰაერის დაბინძურება საქართველოში: კვლევები და მათი შედეგები

გამონაბოლქვი და ჰაერის დაბინძურება საქართველოში: კვლევები და მათი შედეგები

საქართველოში, განსაკუთრებით ქალაქურ და ურბანულ ცენტრებში, ჰაერის დაბინძურება და გამონაბოლქვი მნიშვნელოვან გამოწვევად იქცა ბოლო წლებში. ეს პრობლემა ერთ-ერთი მთავარი ეკოლოგიური საფრთხეა, რომელიც პირდაპირ უკავშირდება საზოგადოებრივი ჯანმრთელობის გაუარესებას და გარემოზე მავნე ზემოქმედებას. ამ სტატიაში მიმოვიხილავთ საქართველოში გამონაბოლქვის ძირითად წყაროებს, ჩატარებულ კვლევებს და მათი შედეგების განხილვას, რაც გვაძლევს წარმოდგენას, რამდენად კრიტიკულია მდგომარეობა და როგორ შეიძლება მისი გაუმჯობესება.

ძირითადი გამონაბოლქვის წყაროები საქართველოში

  1. ტრანსპორტი
    ტრანსპორტი ჰაერის დაბინძურების მთავარი წყაროა საქართველოში, განსაკუთრებით ისეთ დიდ ქალაქებში, როგორიცაა თბილისი, ბათუმი და ქუთაისი. ავტომობილების რაოდენობა ყოველწლიურად იზრდება, ხოლო მათი უმეტესობა ძველი მოდელებია, რომლებიც არ აკმაყოფილებენ თანამედროვე ეკოლოგიურ სტანდარტებს. ამ მანქანების დიდ ნაწილს აქვს გამონაბოლქვი მავნე გაზების მაღალ დონეზე, რაც ძლიერ აბინძურებს გარემოს.
    საგანგაშოა ის ფაქტი, რომ კვლევების თანახმად, საქართველოში მოძრავი ავტომობილების უმრავლესობა 10 წელზე მეტი ხნისაა და არ იყენებს გამწმენდ კატალიზატორებს, რაც პირდაპირ ზრდის მავნე ნივთიერებების რაოდენობას ჰაერში.
  2. სამრეწველო სექტორი
    სამრეწველო საწარმოები მეორე მთავარი ფაქტორია, რომელიც გამონაბოლქვის და ჰაერის დაბინძურების ზრდას უწყობს ხელს. განსაკუთრებით პრობლემატურია მძიმე მრეწველობის სფეროები, როგორიცაა მეტალურგია და ენერგეტიკა, რომლებიც აწარმოებენ დიდ რაოდენობით მავნე ნივთიერებებს, როგორიცაა მტვერი, ნახშირორჟანგი (CO2), აზოტის ოქსიდები (NOx) და გოგირდის ოქსიდები (SOx).
    მაგალითად, რუსთავში მდებარე მძიმე მრეწველობის ობიექტები ქმნიან გამონაბოლქვის მნიშვნელოვან წილს, რაც იწვევს ჰაერის ხარისხის გაუარესებას არამხოლოდ ამ ქალაქში, არამედ მიმდებარე რეგიონებშიც.
  3. ენერგეტიკა და გათბობა
    გათბობის არაეფექტური სისტემები, როგორიცაა ძველი ტიპის შეშის ღუმელები და ნახშირის გამოყენება, ასევე ახდენს გამონაბოლქვის წვლილის შეტანას. ეს პრობლემა განსაკუთრებით აქტუალურია საქართველოს მაღალმთიან რეგიონებში, სადაც ზამთრის პერიოდში გათბობისთვის ხშირად იყენებენ შეშას და სხვა მყარ საწვავს. არაეფექტური წვის პროცესი აწარმოებს ისეთ მავნე ნივთიერებებს, როგორიცაა ნახშირბადის მონოქსიდი და მყარი ნაწილაკები, რაც ჯანმრთელობისთვის საფრთხის შემცველია.

ჰაერის დაბინძურების კვლევები საქართველოში

ბოლო წლების განმავლობაში საქართველოში ჩატარდა რამდენიმე მნიშვნელოვანი კვლევა, რომლებმაც გამოკვეთეს ჰაერის დაბინძურების პრობლემის მასშტაბი და მისი გავლენა ადამიანთა ჯანმრთელობაზე. ზოგიერთი კვლევა განსაკუთრებით ფოკუსირდება თბილისის მსგავს დიდ ქალაქებში, რადგან სწორედ იქ არის ჰაერის დაბინძურების ყველაზე მაღალი დონე.

  1. ჯანდაცვის მსოფლიო ორგანიზაციის (WHO) კვლევები
    ჯანმო-ს მიერ ჩატარებული კვლევების მიხედვით, ჰაერის დაბინძურების დონე საქართველოში, განსაკუთრებით დიდ ქალაქებში, საკმაოდ მაღალია და ბევრ შემთხვევაში აჭარბებს რეკომენდირებულ სტანდარტებს. ძირითადი დაბინძურების კომპონენტები მოიცავს PM2.5 და PM10 ნაწილაკებს, რომლებიც ხანგრძლივი ექსპოზიციის შემთხვევაში მნიშვნელოვნად ზრდიან ჯანმრთელობის პრობლემების რისკებს, მათ შორის ფილტვის დაავადებებს, ასთმას, გულ-სისხლძარღვთა დაავადებებს და სასუნთქი გზების ინფექციებს.
  2. დედამიწის მეგობრების (Friends of the Earth) კვლევა
    დედამიწის მეგობრებმა ჩაატარეს კვლევა თბილისში და გამოიკვლიეს გამონაბოლქვისა და ჰაერის დაბინძურების გავლენა გარემოზე. კვლევაში გამოიკვეთა, რომ ავტომობილების გამონაბოლქვი ერთ-ერთი უმთავრესი დაბინძურების წყაროა, და იგი განსაკუთრებით უარყოფით გავლენას ახდენს ქალაქის ცენტრალურ უბნებში, სადაც მოძრაობა ყველაზე ინტენსიურია. მათი რეკომენდაციები მოიცავს ეკოლოგიური სატრანსპორტო საშუალებების წახალისებას, საჯარო ტრანსპორტის განვითარებას და მანქანების გამონაბოლქვის რეგულაციების გამკაცრებას.
  3. საქართველოში გამოთვლილი სათბური გაზების ემისია
    საქართველოში სათბური გაზების ემისიის კვლევამ აჩვენა, რომ წლიურად ქვეყანაში გენერირდება 12 მილიონ ტონამდე CO2 ეკვივალენტი, რაც დიდწილად მოდის ტრანსპორტსა და ენერგეტიკის სექტორზე. ეს მაჩვენებელი იზრდება ყოველწლიურად, რაც გარემოსა და კლიმატის ცვლილების თვალსაზრისით სერიოზულ რისკებს ქმნის.

ჰაერის დაბინძურების შედეგები და გავლენა ჯანმრთელობაზე

გამონაბოლქვის მავნე ეფექტები განსაკუთრებით მტკივნეულია ბავშვებისთვის, ხანდაზმულებისთვის და იმ პირებისთვის, რომლებსაც უკვე აქვთ ჯანმრთელობის პრობლემები, განსაკუთრებით სასუნთქი გზების ან გულ-სისხლძარღვთა სისტემის დაავადებები. WHO-ს მიერ ჩატარებული კვლევის მიხედვით, საქართველოში ყოველწლიურად ჰაერის დაბინძურებასთან დაკავშირებული დაავადებებით იღუპება დაახლოებით 4,000 ადამიანი.

გადაჭრის გზები და რეკომენდაციები

ჰაერის დაბინძურების შემცირების ძირითადი ნაბიჯები საქართველოში მოიცავს:

  1. სატრანსპორტო პოლიტიკის გაუმჯობესება
    უნდა გაიზარდოს ეკოლოგიურად სუფთა სატრანსპორტო საშუალებების გამოყენება. ეს მოიცავს როგორც ელექტრო და ჰიბრიდული ავტომობილების პოპულარიზაციას, ასევე საზოგადოებრივი ტრანსპორტის ქსელის განვითარებას, რომელიც ნაკლებად აისახება გარემოზე. საჭიროა უფრო მკაცრი გამონაბოლქვის რეგულაციები, რომლებიც ხელს შეუწყობენ ძველი და დაბინძურებული მანქანების ეტაპობრივ ამოღებას გზებიდან.
  2. სამრეწველო რეგულაციების გამკაცრება
    სამრეწველო სექტორი მნიშვნელოვანი მავნე ნივთიერებების წყაროა. საჭიროა ქარხნებისა და საწარმოების გამონაბოლქვის მკაცრი კონტროლი და რეგულაციების ამოქმედება, რათა შემცირდეს მავნე გამონაბოლქვის წილი.
  3. ენერგოეფექტური გათბობის სისტემები
    გათბობის თანამედროვე და ეკოლოგიურად სუფთა სისტემები, როგორიცაა განახლებადი ენერგიის წყაროებზე დაფუძნებული ტექნოლოგიები, ხელს შეუწყობს გამონაბოლქვის შემცირებას საქართველოში, განსაკუთრებით მის მაღალმთიან რეგიონებში.

დასკვნა

გამონაბოლქვი და ჰაერის დაბინძურება საქართველოში მნიშვნელოვანი პრობლემაა, რომელიც საჭიროებს სწრაფ რეაგირებას და ეფექტურ ზომებს. ტრანსპორტის და სამრეწველო სექტორების რეგულაციების გამკაცრება, ასევე ეკოლოგიური და ენერგოეფექტური ტექნოლოგიების წახალისება, შეიძლება იყოს ეფექტური გზები ამ პრობლემის მოსაგვარებლად. ამავდროულად, მოქალაქეების ცნობიერების ამაღლება და გარემოზე ზრუნვის მნიშვნელობის გავრცელება ხელს შეუწყობს გარემოს დაცვის საერთო პოლიტიკის განხორციელებას.

administrator

Related Articles

კომენტარის დატოვება

თქვენი ელფოსტის მისამართი გამოქვეყნებული არ იყო. აუცილებელი ველები მონიშნულია *

error: სტატია დაცულია !!